Povinnost „ze zákona“ – zajištění komplexních pracovnělékařských služeb

Povinnost zaměstnavatele:

Dle § 54 zákona č.373/2011 Sb. O specifických zdravotních službách a zákoníku práce č. 262/2006 Sb. má zaměstnavatel povinnost uzavřít písemnou smlouvu o poskytování pracovnělékařských služeb (PLS) s jejich poskytovatelem.

Důležité upozornění: V případě nezajištění pracovně lékařské péče může být dle § 92 zákona 258/2000 o ochraně veřejného zdraví uložena pokuta orgánem ochrany veřejného zdraví až do výše 2 milionů Kč.

Dle § 56 zákona č.373/2011 Sb. O specifických zdravotních službách je vyloučena svobodná volba lékaře pro pracovně-lékařskou péči, což v praxi znamená, že zaměstnavatel má právo určit zaměstnanci, kdo mu PLS službu poskytovat.

Co v této oblasti AGEL PLS nabízí:

  • dohled nad zdravím zaměstnanců – preventivní prohlídky
  • dohled nad pracovními podmínkami – dohlídky na pracovišti
  • odborná poradenská a konzultační činnost

AGEL PLS svým klientům nabízí komplexní služby na špičkové úrovni s využitím moderní zdravotní techniky. Naší hlavní silnou stránkou je koncentrace zdravotní péče z řady oborů „pod jednou střechou“. Vaši zaměstnanci / uchazeči o zaměstnání tak nemusí přejíždět z místa na místo, aby absolvovali různé druhy lékařských vyšetření vyžadovaných k posouzení zdravotní způsobilosti.

Hlavním cílem AGEL PLS je vytvářet pro klienty takové podmínky v poskytování zdravotní péče, aby získali s minimem vynaloženého úsilí služby špičkové kvality, které jim poskytneme v moderním přátelském prostředí.

Jsme specialisty v poskytování komplexních pracovnělékařských služeb (PLS). O vysoké úrovni námi poskytovaných PLS svědčí i široký okruh smluvních klientů (více než 550 firem) z oblasti dopravy, průmyslu, obchodu, stavebnictví, školství, státní správy a samosprávy, informačních technologií, bankovnictví a dalších.

Zdravotnická zařízení AGEL PLS nabízí:

  • služby PLS poskytované lékaři plně atestovanými v odbornosti všeobecné praktické lékařství a/nebo pracovního lékařství
  • služby specialistů viz https://poliklinika.agel.cz

Tato skutečnost umožňuje vyšetření posuzované osoby a vydání posudku o zdravotní způsobilosti k práci na jednom místě ve stejný den.

PLS zajistíme v následujících oblastech:

  • zdravotní prevence směřující k ochraně zdraví zaměstnanců Zadavatele před nemocemi z povolání a jinými poškozeními zdraví souvisejícími s výkonem zaměstnání a k prevenci pracovních úrazů;
  • organizační zajištění lékařských pracovnělékařských prohlídek zaměstnanců – vstupní, periodické, mimořádné a výstupní – dle platné legislativy a v souladu s rozhodnutím příslušné hygienické stanice;
  • provedení pracovnělékařských prohlídek v čase dle objednání a zajištění návaznosti na další odborná vyšetření;
  • dohled nad pracovními podmínkami, zejména pravidelný dohled na pracovištích, ve stravovacím provozu a dalších zařízeních podniku, podílení se na identifikaci nebezpečí a hodnocení zdravotních rizik prací prováděných zadavatelem, hodnocení expozice zaměstnanců faktorům pracovního prostředí a zátěžím z práce, spolupráce s pracovníky státního odborného dozoru nad bezpečností práce, orgány ochrany veřejného zdraví a pracovníkem BOZP Zadavatele;
  • odborné poradenství a konzultace v oblasti zhodnocení pracovního prostředí a pracovních podmínek v kategorizaci prací, na základě požadavků provádění rozborů pracovní neschopnosti zaměstnance a posudkové činnosti;
  • individuální přístup a organizace péče;
  • vzdělávání – školení zaměstnanců v oblasti první pomoci a ochrany zdraví při práci včetně základních aspektů hygieny práce;
  • vedení lhůtníku.

Prohlídky PLS

  • mají preventivní charakter, provádějí se dle povinností uložených platnou legislativou, zdravotnické zařízení o nich vede a archivuje předepsanou zdravotnickou dokumentaci
  • poskytneme vzor formuláře žádosti o posouzení zdravotní způsobilosti k práci, výpisu ze zdravotnické dokumentace registrujícího lékaře a lékařského posudku lékaře PLS
  • výsledkem prohlídky PLS je posudek o zdravotní způsobilosti k práci, dále pak seznámení posuzované osoby s jejím zdravotním stavem.

Obsah základní lékařské prohlídkylékařské vyšetření prováděné u všech zaměstnanců v rámci vstupních, pravidelných, mimořádných a výstupních prohlídek:

  • Anamnéza se zřetelem na faktory práce a pracoviště
  • Komplexní fyzikální vyšetření (výška, váha, krevní tlak)
  • Orientační vyšetření smyslových orgánů (sluch, zrak)
  • Orientační vyšetření pohybového aparátu
  • Orientační vyšetření kardiopulmonálního systému
  • Orientační vyšetření zažívacího traktu
  • Orientační vyšetření moči
  • Administrativní úkony: vydání lékařského posudku o zdravotní způsobilosti k práci

Vstupní prohlídka 

Vstupní prohlídka se provádí u osob ucházejících se o zaměstnání před uzavřením pracovního poměru, ale i před převedením na jinou práci nebo práci prováděnou za jiných podmínek, než ke kterým byla posouzena zdravotní způsobilost zaměstnance u stejného zaměstnavatele. Odlišnými podmínkami se rozumí navýšení rizikových faktorů nejméně o jeden, a to bez ohledu na to, zda změna takových podmínek vede ke změně výsledné kategorie práce.

  • uchazeč/zaměstnanec si s sebou na prohlídku přinese řádně vyplněnou Žádost o posouzení zdravotní způsobilosti k práci (v případě vedení lhůtníku zprostředkuje AGEL PLS přímo posuzujícímu lékaři) a výpis ze zdravotnické dokumentace od svého registrujícího praktického lékaře, pokud není registrujícím praktickým lékařem poskytovatel PLS (v případě registrace zaměstnance u poskytovatele PLS se tím výrazně snižují náklady zaměstnavatele spojené s výpisem ze zdravotnické dokumentace i časové prostoje spojené se zajištěním výpisu);
  • po provedení prohlídky bude výsledek prohlídky zaznamenán lékařem na posudek, který stvrdí uchazeč svým podpisem. Jeden výtisk se založí do zdravotnické dokumentace, druhý obdrží uchazeč a třetí výtisk bude předán Zadavateli způsobem dle jeho preferencí;
  • obě ustanovení platí i pro další níže uvedené pracovnělékařské prohlídky.

Periodická prohlídka se provádí za účelem zjištění včasné změny zdravotního stavu vzniklé v souvislosti se zdravotní náročností vykonávané práce nebo stárnutím organizmu, kdy další výkon práce by mohl vést k poškození zdraví posuzovaného zaměstnance, nebo k poškození zdraví jiných osob.

Pravidelné periodické prohlídky se provádějí:

  • u pracovníků vykonávajících podle rozhodnutí orgánu ochrany veřejného zdraví rizikové práce, tj. práce zařazené v kategorii 2 R, 3 nebo 4;
  • u pracujících zařazených v kategorii práce 1, 2 a na něž se vztahuje profesní riziko dle Přílohy k vyhlášce č. 79/2013 Sb., Část II. Profesní rizika
  • u pracovníků, na něž se vztahují jiné právní předpisy (silniční zákon, drážní řád aj.)

Intervaly těchto periodických prohlídek jsou stanoveny buď obecně závaznými předpisy, nebo v případě výkonu rizikových prací na základě rozhodnutí orgánu ochrany veřejného zdraví.

Mimořádné prohlídky jsou prováděny mimo termín periodické prohlídky na vyžádání orgánu ochrany veřejného zdraví po zjištění závažných závad na pracovišti nebo z podnětu zaměstnavatele, zaměstnance, ošetřujícího lékaře na základě podezření, že došlo ke změně zdravotní způsobilosti k práci (změna chování jedince, stavy po těžších úrazech, onemocnění spojené s bezvědomím, uznaná nemoc z povolání nebo po delší pracovní neschopnosti).

Výstupní prohlídky jsou prováděny u pracovníků před ukončením pracovněprávního poměru nebo před převedením na práci s nižší zdravotní náročností, než byla práce dosud vykonávaná. Při výstupní prohlídce se zjišťují změny zdravotního stavu, které mohly vzniknout v důsledku expozice sledovaného faktoru na pracovišti.

Obecné informace a další služby

PLS zajišťujeme vlastními kmenovými zaměstnanci v 6 POLIKLINIKÁCH AGEL a 8 detašovaných ordinacích praktických lékařů. Nespornou výhodou našich zdravotnických zařízení je kvalitní personální zajištění poskytovaných služeb, prodloužená ordinační doba od 7:00 do 18:00 hodin, zastupitelnost lékařů, propojení informačních systémů a jednotné výstupy, standardizovaná metodika či pravidelná setkání lékařů a diskuse na téma problematiky pracovnělékařských služeb včetně účasti na vzdělávacích akcích.

V místech, kde nedisponujeme vlastními zdravotnickými zařízeními či ordinacemi praktických lékařů, zajistíme poskytování PLS prostřednictvím smluvního subdodavatelského plnění.

Odpovídající plnění služeb a orientaci v právních předpisech a zákonných normách pracovního lékařství garantuje za Dodavatele vedoucí lékař PLS.

Kontaktní osoba ve smluvních záležitostech: [email protected] / [email protected].

Pravidelné reporty viz část Vedení lhůtníku.

Dle platné legislativy nebo kratší.

  • vytvoření a udržování evidence zaměstnanců, přehled o prohlídkách a veškerých procesech spojených s objednáváním, poskytováním statistických údajů, dle požadavků Zadavatele;
  • objednávání zaměstnanců na prohlídky v zákonem stanovených lhůtách a vedení lhůtníku, prostřednictvím Callcentra;
  • zajištění předávání dat mezi Uchazečem a Zadavatelem elektronickou cestou včetně možnosti datového propojení a zajištění automatického přenosu dat;
  • provádění pravidelného reportingu o realizovaných úkonech (počtech provedených prohlídek nebo úkonů, počet omluvených a neomluvených absencí na prohlídkách, včetně jmenného seznamu atd.), dle požadavků Zadavatele.

Metodika organizace péče pracovnělékařských služeb s vedením lhůtníku

  • Veškeré objednávky preventivních prohlídek budou realizovány výhradně přes linku Callcentra AGEL PLS v pracovní dny od 7:00 do 15:00 hodin.
  • Callcentrum AGEL PLS zašle příslušnému zaměstnanci (osvědčenou praxí je rovněž zasílat v kopii nadřízenému pracovníkovi či pověřené osobě HR) na každou preventivní prohlídku elektronickou pozvánku (volitelně v češtině nebo angličtině, event. oboujazyčně).
  • Vstupní, mimořádné a výstupní prohlídky: objednací termín bude zajištěn dle možností v co nejkratší možné době, nejpozději však do 10 pracovních dnů. Termín prohlídky je závazný a lze ho přeobjednat či zrušit pouze z vážných důvodů.
  • Periodické prohlídky: zaměstnanci budou elektronickou cestou zváni na periodickou prohlídku v intervalu dle platných legislativních předpisů s předstihem min. 45 kalendářních dní před uplynutím lhůty platnosti posudku; pozvánka bude obsahovat jméno a adresu posuzujícího lékaře, navrhovaný termín prohlídky, telefonní kontakt na Callcentrum a popis postupu v případě, že zaměstnanci navrhovaný termín nevyhovuje. Zaměstnanec je povinen potvrdit pozvánku do 10 pracovních dnů (elektronický odkaz) od jejího obdržení. Pokud tak neučiní, bude mu odeslána upomínka s urgencía dodatečnou lhůtou pro potvrzení do 5 pracovních dnů. Pokud ani poté pozvánku nepotvrdí, bude informován nadřízený pracovník (či jiná pověřená osoba HR), že zaměstnanec nekomunikuje a hrozí propadnutí lhůty platnosti lékařského posudku. Objednací termín bude zajištěn dle možností s maximální snahou vyjít vstříc požadavkům zaměstnance, nejdéle však 10 pracovních dnů před uplynutím lhůty platnosti lékařského posudku.
  • Lékařská prohlídka bude objednána na konkrétní čas a realizována v dohodnutém čase, nejpozději však 30 minut od termínu objednání, pokud tomu nebrání vážné provozní důvody.
  • V případě negativního posudkového závěru, který není slučitelný s výkonem práce, bude příslušný posuzující lékař neodkladně kontaktovat zástupce Zadavatele (telefonicky nebo e-mailem).
  • Pro účely odborné a poradenské činnosti bude v každé POLIKLINICE AGEL včetně její spádové subdodavatelské oblasti k dispozici kromě posuzujících lékařů rovněž vedoucí lékař PL.
  • O neuskutečnění povinných prohlídek vč. absencí je Zadavatel informován elektronickou cestou (e-mailem), zaměstnanec nebo uchazeč může být znovu k prohlídce vyzván a pozván.

Naše ceny začínají na 1000,- Kč za PLS prohlídku. Ceny PLS ovlivňuje množství faktorů, např. počet zaměstnanců, lokalita a také kategorizace prací, a jsou tak vysoce individuální. Jsme připraveni Vám nabídnout cenu přímo na míru, proto nás neváhejte oslovit.

  • základní šetření na pracovišti, následně minimálně 1x za 3 roky, povinnost evidence je na straně zaměstnavatele. Dohled na žádost zaměstnavatele lze i mimo uvedený interval
  • šetřením na pracovišti získává lékař PLS znalost pracovního prostředí, charakteru práce a jejich vlivu na zdraví zaměstnanců
  • osoba pověřená zaměstnavatelem se účastní dohlídky na pracovišti spolu s lékařem PLS
  • vypracují písemný záznam o dohlídce na pracovišti s uvedením zjištěných závad a návrhu opatření k jejich odstranění. Záznam potvrdí obě strany.

Odborné poradenství a konzultační činnost obsahuje zejména:

  • identifikace rizik a faktorů pracovního prostředí a pracovních podmínek
  • poradenství při zpracování či revizi podkladů pro kategorizaci prací
  • ověření výchozího stavu systému organizačních opatření (režim práce, přestávky, zraková zátěž, fyzická zátěž apod.)
  • zjištění výchozího stavu systému zajištění první pomoci (rozmístění a obsah lékárniček, traumatologický plán, školení první pomoci)
  • aktualizace legislativy, informace o změnách v oblasti PLS
01

Závodní lékař – onsite ordinace

02

Zdravý podnik – prevence a individuální péče

03

Prevence a individuální péče